A siker mentális kulcsa

Brain -

A siker mentális kulcsa

Amennyiben neked is szükséged lenne néhány jó tippre, hogy hogyan csökkentsd a szorongást és az idegességet, mielőtt belépsz a ringbe, a következő cikk neked szól. Mielőtt a vezetőbíró elindítja a küzdelmet egy sor különböző érzéssel találkozol: idegesség, izgatottság, félelem, nyugalom és még egy rakás különböző érzés áramlik át rajtad, emlékeztetve az edzőtábor pillanataira, győzelemhez segít vagy éppen hátráltat. Ahhoz, hogy eredményes legyél a ringben és megnyerd a küzdelmet, uralnod kell az érzelmeidet, amihez vezető első lépcső az, hogy szembenézz velük! A következőkben megismerheted a kedvenc eszközeimet, amivel a mentális tréningedet és ezáltal a teljesítményedet eredményesebbé teheted!

#1 Vizualizáció

Képzeld el a küzdelem napjának minden egyes lépését! Játszd le a fejedben a napot a küzdelem előtt részletesen és garantált, hogy a szorongásod szintje csökkenni fog. A profi harcosok és sportpszichológusaik eredményesen használják ezt a technikát. Lehet, hogy eleinte nehéz lesz, hogy tisztán, részletesen elképzeld a meccs előtti pillanatokat, de amint képes leszel rá, csökkenni fog a szorongás szintje. Javaslom próbáld ki, mert nagyon jó eredményeket lehet vele elérni:
  • - Képzeld magad messze a világ zajától egy nyugodt, csendes környezetben.
  • - Válaszd ki, hogy saját magad szemével, vagy egy harmadik személy szemén keresztül fogod majd látni a történéseket (én általában a saját szemszögből dolgozom).
  • - Képzeld el, ahogy az egész esemény, a küzdelmed napja kibontakozik - a szabályismertetést, bandázsolást, bemelegítést, a bevonulást, játszd le a meccs előtti rituáléidat képzeletben, képzeld el, hogy a ringbe szólítanak.
  • - Képzeld el magát a küzdelmet! Gondold át, hogy milyen technikákat szeretnél használni, hogyan fogsz védekezni, milyen ütemben fokozod majd a küzdelem intenzitását.
  • - Foglalkozz minden egyes apró részlettel magad körül! Milyen shortot viselsz? Hogy néz ki a sportcsarnok, aréna? Sok rajongód van a lelátókon?
Minél többször képzeled el a küzdelmet, annál több lehetséges szituáció fog eszedbe jutni... ez viszont jó! Minél több helyzettel kerülsz tisztába fejben, annál kevésbé fog megviselni, ha a tényleges küzdelem során találkozol velük. Néhány további hasznos tipp:
  • - Képzeld el többször, részletesen! Így amikor jön a küzdelem estéje, már egyszerűbb lesz a bemelegítés, a bevonulás, és egyszerűbb lesz a    győzelem is.
  • - Ne feledd a nehéz helyzeteket is vizualizálni magadban! Kemény ellenfél ellen, kemény csatában kell nyerned.
  • - Nézd meg az alábbi videót, ami nagyszerűen végigvezeti, hogy hogyan készítsd elő mentális tréninggel a közelgő küzdelmet!

#2 Meditáció

A másik nagyon hasznos módszere a harcosok mentális tréningjének a meditáció. A vizualizációval ellentétben a meditáció során meg kell tisztítanod az elméd a gondolatoktól. Ha először csinálod, azt fogod érezni, hogy tele van a fejed mindenféle gondolatokkal, amiket képtelen vagy rendszerbe foglalni vagy egyáltalán eligazodni közöttük. Viszont ahogy egyre inkább képes leszel megnyugodni, a légzésedre fókuszálni, csökken a stressz, nyugodtabb és oldottabb leszel. Próbáld ki a következő alapvető meditációs technikákat:

  • - Képzeld el magad csendes környezetben, távol a világ zajától!
  • - Összpontosíts a légzésedre! Végy egy mély lélegzetet, figyeld, ahogy a levegő be- és kiáramlik! (az orrodon át szívd be és az orrodon át fújd is ki a levegőt).
  • -Az elméd elkezd sodródni a véletlen gondolatok között. Vedd észre, ismerd fel, de rögtön fókuszálj újra a lélegzetvételeidre! Eleinte a zavaró gondolatok el fogják vonni a figyelmedet erről, de nézz velük szembe és csak a légzésedre figyelj! Ahogy haladsz előre a meditációs gyakorlatokban, egyre hosszabb és hosszabb idő fog eltelni a meg-megjelenő gondolatok között és az elméd egyre tisztább és tudatosabb lesz. Ez a meditációs tréning valószínűleg nehéz és frusztráló lesz eleinte, nyilván nem megy majd olyan könnyen, mint azoknak a buddhista szerzeteseknek, akik egész életüket a meditáció gyakorlásának szentelték. Azonban ha türelmesen gyakorolsz, rá fogsz jönni idővel, hogy hogyan irányítsd a gondolataidat és az általános életszemléletedben is változás fog beállni.
 

#3 Légy kibékülve a vereséggel is

Elképzelhető, hogy le fognak ütni. Sőt, lehet, hogy eltörik a lábad. Lehet, hogy a balesetin ébredsz majd. Az eredménytől függetlenül meg kell tanulnod megbékélni, akármi is történik majd a ringben. "Inkább leütöm az ellenfelemet, mint, hogy ő próbáljon meg leütni engem". Fel kell készülnöd rá, hogy a legrosszabb dolog, ami történhet veled az, hogy leütnek és elveszíted az eszméletedet. A legjobb a harcosok is voltak már leütve, sérültek, voltak már berezelve a küzdelmeik előtt. Attól, hogy csúnyán kikapsz, még a barátaid, a családod, a szerelmed ott lesz neked, hogy támogasson és segítsen túllépni a vereségen. Ott lesz a lehetőség, hogy hazamenj, lemenj a terembe és javíts a gyengeségeiden, csiszold a technikádat, hogy mikor legközelebb a ringbe lépsz, már ne kövesd el ugyanazokat a hibákat. Otthon majd a kutyád ugyanúgy a nyakadba ugrik, őt nem érdekli, hogy kikaptál. És ez így van rendjén.

Végső tanácsok

Az ellenfeled ugyanazokon a megpróbáltatásokon ment keresztül, mint te. Ugyanazok a nehézségek állták az útját és ugyanazokkal az érzésekkel küzd, mint te. Ő is szorong, ő is ideges és izgatott, amikor a ringbe lép. Mindannyian emberek vagyunk. Ha keményen edzel és hajtod magad előre, sokkal jobb érzés lesz a küzdelem, mert tudod, hogy a munkád benne van a felkészülésben és nincs miért aggódni. Minél több időt és munkát raksz bele, annál nagyobb esélyed lesz végül győztesen kikerülni a csatából!